معمای تشکیل دولت حداقلی در آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

معمای تشکیل دولت حداقلی در آمریکا

حدود ۶۰ درصد شهروندان آمریکایی نسبت به حضور مجدد رئیس جمهور کنونی یا سابق آمریکا در کاخ سفید دید مثبتی ندارند و انتخاب آن‌ها، صرفاً به واسطه ترس است. این موضوع به معنای غلبه وزن آرای سلبی بر آرای ایجابی در انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن تشکیل دولتی ضعیف با انبوهی از مخالفان و منتقدان خواهد بود.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 19
کد خبر: ۲۴۹۸۳۲

معمای تشکیل دولت حداقلی در آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سران حزب دموکرات درباره کهولت سن و کاهش محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شدت نگران هستند و به نظر می آید کنوانسیون حزبی دموکرات ها، به کارزار جنگ سیاسی تمام عیار مخالفان و موافقان حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر تبدیل شود. 


در مقابل، سران حزب جمهوری خواه امیدوار هستند بایدن در مسند قدرت باقی بماند و پیروزی قابل پیش بینی و ساده ای را به سود دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تضمین کند. کامالا هریس، معاون بایدن و برخی چهره های سرشناس حزب دموکرات مشغول لابی گری پشت پرده بر سر جانشینی بایدن هستند.

 

پیروزی بایدن، ترامپ یا نامزد دموکرات دیگر در انتخابات ریاست جمهوری امسال به معنای استقرار رئیس جمهور و دولتی در کاخ سفید است که با پشتوانه ای حداقلی بر سر کار می آید


در اینجا اهمیتی ندارد در نوامبر رقابت میان چه کسانی باشد. قدر متیقن تحولات جاری در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مشخص است؛ تحقق دولت ضعیف و حداقلی در آمریکا.


پیروزی بایدن، ترامپ یا نامزد دموکرات دیگر (که جانشین بایدن شود) در انتخابات ریاست جمهوری امسال به معنای استقرار رئیس جمهور و دولتی در کاخ سفید است که با پشتوانه ای حداقلی بر سر کار می آید و به دنبال آن دارای مخالفانی جدی خواهد بود. این موضوع خود را میان سال های 2024 تا 2028 میلادی نشان خواهد داد؛ جایی که دولت مستقر آمریکا در عرصه اجرایی قفل می شود.


پدیده دولت ضعیف در سال های اخیر در دولت های غربی به صورت جدی ظهور و بروز داشته است و دارد؛ از دولت شکست خورده ریشی سوناک در انگلیس گرفته تا دولت کنونی اولاف شولتز صدراعظم آلمان با 25 درصد محبوبیت عمومی و دولت درهم ریخته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که قدرت اتخاذ حداقلی ترین تصمیمات را در عرصه سیاست داخلی و خارجی به واسطه تقویت جایگاه احزاب مخالف در مجلس از دست داده است. با وجود این، به نظر می آید در چهار سال آتی، دولت ضعیف یا حداقلی در آمریکا ظهور و بروز یابد.

 
بسیاری از تحلیلگران موضوعات اجنماعی و سیاسی در آمریکا معتقدند، تبلور پوپولیسم و  لمپنیسم  در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در برهه کنونی به بالاترین حد ممکن رسیده است. از سویی افکار عمومی آمریکا از اینکه ناچار هستند میان دو گزینه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 (بایدن-ترامپ) بار دیگر دست به انتخاب بزنند، به شدت ناراضی و خشمگین هستند.

 
این دوگانه را ساختار قدرت پنهان به شهروندان آمریکا تحمیل کرده است. نکته حائز اهمیت اینکه طبق نظرسنجی های انجام شده، حدود 60 درصد شهروندان آمریکایی نسبت به حضور بایدن یا ترامپ در کاخ سفید دید مثبتی ندارند و انتخاب آنها، صرفاً به واسطه ترس از ترامپ یا بایدن است. این موضوع به معنای غلبه وزن آرای سلبی بر آرای ایجابی در انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن تشکیل دولتی ضعیف با انبوهی از مخالفان و منتقدان خواهد بود. بنابراین، فارغ از اینکه جمهوری خواهان یا دموکرات ها در آوردگاه سیاسی به پیروزی دست یابند، آنارشیسم و هرج و مرج داخلی سرنوشت محتوم آمریکاست.در اینجا متوجه چرایی  هشدار رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا درباره بروز جنگ داخلی در این کشور می شویم. به نظر می آید زمان زیادی تا تعبیر نهایی این هشدار بزرگ باقی نمانده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده